Onderzoeken en ontdekken

TT.2023.183

Kinderen laten spelen, bewegen, ontdekken en onderzoeken vinden wij belangrijk. Ze gaan daardoor met plezier naar school en leren wordt leuk. De leerkrachten stimuleren elkaar en de kinderen om soms andere, nieuwe wegen te bewandelen. Loslaten om vooruit te gaan. Bewuste keuzes maken hoort daar ook bij.

Leren is meer dan kennis opdoen uit boeken. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leren uit zichzelf nieuwe dingen. We wakkeren de nieuwsgierigheid van onze leerlingen graag aan. Zo gaan we bijvoorbeeld koken tijdens rekenen, om verhoudingen uit te pluizen. Daarbij worden de leerlingen uitgedaagd om zelf na te denken. Ze ervaren de verwondering als ze iets zelf maken en de trots als ze eigen conclusies trekken.

Eigenaarschap

Onze leerlingen leren al vroeg om eigen keuzes te maken. Door de juiste vragen van de leerkracht leren zij kritisch denken: Is het handig om alleen maar naast je beste vriendje te zitten? Naast wie kun je beter zitten als je goed op wilt letten? In de hogere groepen wordt dit eigenaarschap verder uitgebreid.

Lef tonen

Het onderwijs dat wij geven, vraagt lef en pit van onze leerlingen en het team. Want om de beste leerroute voor de groep te vinden durven de leerkrachten de kant-en-klare onderwijsmethodes los te laten. Ze kijken naar wat hun groep nu nodig heeft, maken keuzes en zetten hun meesterschap in voor het ontwerpen van hun lessen. Ook de kinderen zelf maken bewuste keuzes in hoe zij willen leren en wat ze hiervoor nodig hebben.