Met plezier samen

TT.2023.204

Samen plezier maken en je goed voelen bij elkaar zorgt voor een prettige sfeer en vrolijkheid. Door jezelf en de ander goed te (leren) kennen ontstaat er ruimte voor groei en de mooiste leerervaringen!

Plezier

We hebben plezier in het leven en met elkaar en zoeken dat ook bewust op. Als je plezier hebt in wat je doet en met de mensen om je heen, wordt alles leuker. Iets moeilijks of saais is gemakkelijker te volbrengen, je kunt beter tegen een stootje, je bent weerbaarder, en vrolijke mensen worden ook nog eens aardiger gevonden.

Je mag zijn wie je bent

Bij ons is iedereen welkom, onafhankelijk van afkomst en achtergrond: kinderen, medewerkers, ouders en ook gasten. Iedereen is waardevol, iedereen groeit samen en iedereen leert van elkaar. Onze school is een afspiegeling van de maatschappij. Zo verbreden wij allemaal onze horizon.

Samenleven

Samenleven kun je leren en je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Je kind ontdekt samen met leeftijdsgenoten hoe zij kunnen zorgen voor hun omgeving, dicht bij huis en ver weg.

Als een kind goed in zijn vel zit, komt het leren vanzelf

Op Ter Tolne geloven wij dat een kind pas kan leren als het zich prettig en thuis voelt op school. Daarom willen wij plezier en vrolijkheid uitdragen. We leren de leerlingen dat ze van hun klasgenoten verschillen, maar soms ook weer heel erg op elkaar lijken. Ze ontdekken dat je met elkaar meer bereikt dan alleen. Wat we ook belangrijk vinden, is leren zeggen wat je denkt en met kritiek leren omgaan. Dat laatste is niet altijd makkelijk, maar je kunt het wel leren, zonder dat je meteen boos wordt.

Omgaan met gevoelens

Iedereen is weleens boos of verdrietig. Op Ter Tolne willen we dat kinderen goed met hun gevoelens en emoties om leren gaan. De leerkracht denkt hierin mee: Waarom voel je je zo? Waar komt het gevoel vandaan? Hoe ga je hiermee om? Door dit met de kinderen te bespreken leren zij hun gevoelens steeds beter te herkennen en ermee om te gaan.

Lessen in geluk

Ter ondersteuning van ons fijne klimaat gebruiken we vanaf schooljaar 2023-2024 in alle groepen de methode ‘Gelukskoffer’. De leerlingen werken hiermee aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. Jaarlijks komen de volgende onderwerpen aan bod: wat is geluk, kracht van gedachten, blij met mij en geluk doorgeven.